30 Jahre [30 Years]

2015

Installation with slide projection and sound (8:08’) (2 slides in slide projectors and speaker on furniture, screen, control box, chairs)

[Realization in collaboration with: videocompany.ch]

go to visual and video documentation

English

For her installation «30 Years» Luzia Hürzeler has reconstructed a thirty-year-old slide. An off-screen voice informs us that it shows the artist as a child, next to her noticeably older sister. It is the photographer and father of the two sisters who describes the image and talks about how he took the earlier picture.

In the installation the two slides are successively projected on to a screen. The old image slowly dissolves into the new one after the artist asks her father whether he could imagine taking the picture again today. The physical effect that the passage of time has on the location and the two individuals is visually surprising and leads to an oddly shifting effect. The formal similarity of the images all the more clearly emphasises the changed outward appearance of the women. Through the juxtaposition the clear-cut project of repeating a thirty-year-old photograph is invested with a strange aspect. The photographic gesture of recording is pursued to the point of absurdity, and photography’s deep-rooted temporality is simultaneously confirmed.

Deutsch

Für ihre Installation «30 Jahre» hat Luzia Hürzeler ein dreissig Jahre altes Dia nachgestellt. Von einer Stimme aus dem Off erfährt man, dass es die Künstlerin als Kind neben ihrer sichtlich älteren Schwester zeigt. Es ist der Fotograf und Vater der beiden Schwestern, der das Bild beschreibt und darüber spricht, wie er die frühere Aufnahme gemacht hat.

In der Installation werden die beiden Dias nacheinander auf eine Leinwand projiziert. Das neue Bild überblendet langsam das alte, nachdem die Künstlerin ihren Vater gefragt hat, ob er sich vorstellen könne, das Bild heute noch einmal zu machen. Wie sich die vergangene Zeit physisch auf den Ort und die beiden Personen ausgewirkt hat, überrascht visuell und führt zu einem merkwürdigen Kippmoment. Die formale Ähnlichkeit der Bilder hebt das veränderte Äußere der Frauen umso deutlicher hervor. Durch die Gegenüberstellung bekommt das eindeutige Vorhaben, eine dreissig Jahre alte Fotografie zu wiederholen, etwas Abwegiges. Sie führt die fotografische Geste des Festhaltens ins Absurde und bestätigt gleichzeitig deren einschneidende Zeitlichkeit.

(extract from: Johanne Mohs, exhibition text for «So wie ich mich kenne» [Knowing me], Galerie Gisèle Linder)

Go to top

installation view

installation view

installation view

8:25

PLAY video documentation

installation view

installation view – 30 Jahre

installation view – 30 Jahre

installation view – 30 Jahre